Zasady autoprezentacji: zobacz, jak to zrobić skutecznie i efektownie!

Efekt „pierwszego wrażenia” trwa maksymalnie około 3 minut od nawiązania kontaktu z nowo poznaną osoba. Specjaliści z zakresu komunikacji i psychologii jednoznacznie wskazują jednak, że to pierwsze kilkanaście sekund decyduje o podświadomej ocenie danego człowieka. Ważny jest tu obraz całościowy – zachowanie, wygląd, sposób prowadzenia dialogu, mimika. Wszystko to decyduje, czy zyskujemy akceptację naszego rozmówcy. Co to jest autoprezentacja? Jakie są najważniejsze zasady autoprezentacji? I jak to robić, aby było skutecznie i efektownie? Sprawdź i wykorzystaj to w swoim życiu! 

Sztuka autoprezentacji: Czym właściwie jest efekt pierwszego wrażenia?

Co to jest autoprezentacja? 

Można powiedzieć w dużym uproszczeniu, że jest to rezultat podświadomej, automatycznej analizy niewerbalnych sygnałów płynących od poznanej właśnie osoby.

Autoprezentacja, co to jest? Jak to jeszcze inaczej wytłumaczyć? 

To pewien sposób „kodowania” sobie, czy ktoś jest naszym wrogiem, czy przyjacielem – oraz czy chcemy w ogóle nawiązać z nim jakiekolwiek relacje. Taka analiza ma źródło jeszcze w prehistorii, kiedy błyskawiczna i jednocześnie słuszna ocena decydować mogła o życiu jednostki.

Zasady skutecznej autoprezentacji: „Zasada atutu”

Zasady skutecznej autoprezentacji

Przed rozmową z klientem zawsze warto spisać sobie na kartce informacje, które chcemy przedstawić. W temacie: zasady skutecznej autoprezentacji to rzecz najważniejsza. Tu bowiem należy wszystko przemyśleć, aby wybrać to, co najważniejsze, najlepsze i mogące zrobić największe wrażenie.

Skuteczna autoprezentacja – przemyśl, to, co chcesz “pokazać” innym 

Dobierzmy je tak, żeby były to niemal wyłącznie pozytywy lub sprawy neutralne. Na tym polega właśnie „zasada atutu”: eksponujmy korzyści klienta związane z wybraniem przez niego naszych usługi. Mogą one należeć do różnych kategorii i dotyczyć: cen, jakości usług, naszego doświadczenia w podobnych zleceniach, i tak dalej.

Skuteczna prezentacja okiem psychologa 

Badania dowodzą, że, z psychologicznego punktu widzenia, najlepszą i najbardziej skuteczną formą przekazywania informacji jest rozmowa bezpośrednia. Dlatego do największej liczby udanych negocjacji i zawartych umów o współpracy dochodzi w wyniku spotkania „oko w oko”, nie zaś konwersacji telefonicznych czy ustaleń e-mailowych.

Zasady dobrej autoprezentacji: Jak zrobić korzystne pierwsze wrażenie?

Autoprezentacja, co to jest?

Autoprezentacja to zarządzanie wizerunkiem, na przykład podczas rozmowy bezpośredniej, spotkania w małej grupie czy przemówienia publicznego. W takich sytuacjach najłatwiej jest się dobrze zaprezentować, ponieważ osobisty kontakt jest najskuteczniejszym kanałem komunikacyjnym. Zwłaszcza jeśli celem naszej autoprezentacji jest przedstawienie odbiorcom konkretnych wiadomości.

Sztuka autoprezentacji – najważniejsze zasady autoprezentacji

Aż 55% informacji nie jest przekazywana za pomocą słów, ale w sposób niewerbalny. Na tę część komunikacji w rozmowie składają się między innymi:

  • gestykulacja,
  • kontakt wzrokowy,
  • odległość od rozmówcy,
  • postawa i pozycja ciała,
  • ubranie oraz wygląd zewnętrzny.

Autoprezentacja zasady: oni patrzą

Zauważmy, że wszystkie elementy komunikacji niewerbalnej związane są ze zmysłem wzroku. Wynika to z naszej fizjologii – oko szybciej zarejestruje obraz, niż mózg przetworzy informacje przekazane słowami i ustosunkuje się do nich.

Sztuka autoprezentacji: pamiętaj o zmyśle wzroku 

Bardzo ważne jest to, że zmysł wzroku, nie jest związany w żaden sposób z barierką językową. Nasz odbiór drugiej osoby może być co prawda nieco zaburzony różnicami kulturowymi i przekonaniami, jednak większa część mowy ciała odczytywana jest tak samo, niezależnie od narodowości.

Skuteczna autoprezentacja: Postawa oraz mowa ciała

Zasady dobrej autoprezentacji

Z jaką postawą możemy skojarzyć tzw. człowieka sukcesu? Autoprezentacja – zasady, które czerp od ludzi sukcesu:

  • człowiek sukcesu jest swobodnie wyprostowany,
  • nosi głową uniesioną,
  • wzrok ma skierowanym prosto,
  • poruszać się pewnymi ruchami.

Człowiek odbiera wrażenia, a nie fakty, dlatego te wszystkie detale mają tak wielkie znaczenie i zasady prezentacji zawsze je uwzględniają.

Zasady dobrej autoprezentacji – patrz a zobaczysz, z kim masz do czynienia 

Już z obserwacji samych rąk możemy wiele wywnioskować na temat tego, z kim mamy do czynienia – pozwoli nam to stworzyć profil rozmówcy, a tym samym lepiej odgadywać jego oczekiwania i nastawienie do naszej propozycji. Działa to jednak w obie strony i nasze ułożenie rąk, to, jak nimi poruszamy w kontakcie z klientem czy podczas publicznego tłumaczenia ustnego, wpływa na sposób postrzegania nas przez innych.

I tak na przykład zwróć na to uwagę, jeśli chcesz, aby dobre zasady autoprezentacji “pracowały” na Twój wizerunek:

  • ręce splecione z tyłu, na wysokości pośladków – tak zwana „postawa profesorska”, która konotuje pewność siebie, rozległą wiedzę i doświadczenie,
  • gdy jedna dłoń jest umieszczona w drugiej tak, jakbyśmy witali się z inną osobą – mamy do czynienia z tak zwanym „gestem przyjacielskim”,
  • zrobienie tak zwanej „wieżyczki”, kiedy dłonie dotykają się placami – świadczy z kolei o opanowaniu.

Wykorzystanie tych gestów sprawi, że będziemy postrzegani jako osoby pewne siebie oraz swojej oferty, a jednocześnie przekonane, że jest ona najlepsza dla klienta.

Autoprezentacja zasady: Jakich gestów należy unikać?

Czasem w rozmowie dwójki lub kilku znajomych pada “wymień zasady autoprezentacji” Tym razem wskażemy Ci nie zasady profesjonalnej autoprezentacji, ale coś im przeciwnego. O co chodzi?

Psychologowie wskazują na trzy rodzaje gestów, jakich należy unikać, jeśli chce się sprawić dobre wrażenie na rozmówcy:

  • ręce założone na piersiach,
  • postawa „listka figowego”, czyli rąk splecionych na wysokości genitaliów,
  • postawa dziecięca – ręce wyciągnięte w dół wzdłuż tułowia.

Bardzo ważne dla interpretacji takich sygnałów jest to, że nasz wzrok odbiera najpierw gest, a później słowo. Jeżeli jedno nie pasuje do drugiego, przekaz ustny nie zgadza się z mimiką, pozycji ciała i ogólnie przekazem niewerbalnym – wzbudza to nieufność rozmówcy.

Jeśli więc teraz w gronie Twoich znajomych padnie kwestia taka jak “wymień zasady autoprezentacji” spokojnie wymienisz te złe, jak i te, o których mówimy, że to zasady profesjonalnej autoprezentacji.

Autoprezentacja zasady: Kolor ubrania na ważne spotkanie – dlaczego jest tak ważny?

Nie tylko fason i styl ubioru, ale także jego kolor wiele mówi o nas samych i jest bardzo istotnym elementem autoprezentacji.

Jaką informację przekazuje kolor ubrania? Sprawdźmy:

  • kolory ciemne, stonowane – zawsze utożsamiane są z elegancją, powagą i prestiżem,
  • ubrania metaliczne, w kolorze złota czy srebra – konotują bogactwo i przepych, ale niekoniecznie w dobrym stylu,
  • pastele – świadczą o delikatności i wrażliwości,
  • jaskrawe barwy – podkreślają żywiołowość i nowoczesność.

Zasady skutecznej autoprezentacji a kolory neutralne

W kontakcie z klientem najlepiej jest wybierać kolory względnie neutralne: czerń, biel, odcienie szarości, ciemny granat. Są to te barwy, które kojarzą się z profesjonalizmem, doświadczeniem i pewnością siebie. Unikać należy natomiast jaskrawego ubioru, zwłaszcza silnie kontrastowego, odbierani będziemy bowiem raczej jako ludzie niepoważni. Dozwolone są natomiast niewielkie barwne dodatki.

Kolorem można też nieco manipulować postawą innych wobec nas. Jeżeli na przykład przewidujemy negocjacje, wbrew pozorom dobrze jest dobrać ubranie w kolorach pastelowych. „Przeciwnik” uzna nas podświadomie za łagodniejszych i bardziej kompromisowych, co pozwoli łatwiej przeforsować nasze zdanie.